Trent for president?

Nä jag tror inte frontfiguren och skaparen av Nine Inch Nails är ute efter en politisk karriär. Däremot visar han med sin senaste skiva "Year Zero" (detta märktes det något av på förra skivan With Teeth) att han har ett intresse om vad som händer inte bara i hans hemland US and A, utan även globalt. Från att gå från texter där det mest beskrevs hur dåligt han mådde till pånyttfödelsen om hur mycket bättre han mår idag så har han kunnat skriva något mer om bara sig själv. Det är iförsig fortfarande personligt och säkert många som kan ta till sig texterna oavsett om det handlar om depression eller den politiska situation vi lever i idag.

Year Zero är en temaskiva. Det handlar om globalisering, övervakningssamhället, konservatism och den kristna högerns allt för stora makt i USA. Inspirationen från George Orwells bok 1984 är inte främmande. Kan tänka mig Trent haft med den i sitt bagage på 2006 års turne då han samtidigt satt och pulade med denna skiva på sin laptop.

Temat i skivan utspelar sig år 2012, där den kristna konservativa extremhögern tagit över makten i USA och satt upp hur moralnivån ska vara i landet. Även om det är en framtidsvision så är kritiken märkbart givet åt den nuvarande regeringen i USA med Bush i fronten. Låtar som Survivalism, The Good Soldier och Capital G så visar Trent sin ståndpunkt i sakfrågorna.

Många äldre fanns gnäller nog på hans nya jag. Det var bättre när han var deppig och destruktiv. Håller jag inte med om, han har vuxit, utvecklats och mognat. Den som inte ser det eller vill se det tycker jag borde tänka om. Trent och NIN håller än, nytt som gammalt.

Men från nytt till gammalt. Här är ett kul klipp med Trent innan han startade Nine Inch Nails. Hur gulligt som helst. =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback