Arbetsförnedringen

Vid årskiftet utlovade Arbetsförmedlingens nya VD att strukturen på Arbetsförmedlingen skulle förbättras. Klienterna skulle tas emot med stor respekt och det skulle alltid finnas någon som kan hjälpa. Vad jag sett den senaste tiden, då jag är av någon onödig anledning är med i denna arbetsförnedring, är att denna nya struktur håller på att kollapsa.

För ungefär en månad sen fick jag ett mail att jag skulle infinna mig på Arbetsförnedringen för att skriva en ny handlingsplan. Alltså ett papper där det står vad jag ska göra den närmsta tiden. Gissa vad det är? Jo, söka jobb. Men detta underbara byråkratiland måste ju ha det på papper så de har koll på sina medborgare.

Jag hade inte fått någon direkt tid och datum utan jag kunde komma förbi under denna vecka. Vilket jag gjorde. Gick till receptionen och anmälde mitt ärende. Receptionisten såg ut som ett frågetecken. Bad mig sitta och vänta samtidigt som hon kontaktade min handledare. Efter ungefär en halvtimme kommer hon fram och säger att jag kan åka hem och att min handledare ska kontakta mig om en tid för ett möte. Någon mer än jag som ser något allvarligt fel i detta? Tack för den onödiga resan in till stan. Det finns ingen som helst kommunikation mellan handledare och arbetsökande eller emellan handledare och andra handledare. Någon sorts vettig arbetsförmedlingen existerar inte. Arbetsförmedlarna är inte där för att förmedla jobb utan för att informera och registrera.

Efter en månad, då jag inte hört något från min "arbetsförmedlare" så mailar jag ett frågande och väldigt kritiskt mail till henne. Får tillbaka, överaskande ett rätt snabbt svar. Hon skriver att få ett nytt möte kan ta rätt lång tid och eftersom min tidigare handlingsplan gått ur så är jag inte lika aktuell som arbetsökande längre. Så eftersom de inte har tid att ens informera mig om denna sak så är jag inte med längre. Suck!

Hon kommenterar att hon inte tänker svara på någon kritik med verkar ha tagit åt sig något av den iallafall. För hon skriver att hon "precis samma dag" skickat mig nya papper. Dessa papper visar sig vara ett jobb för mig att söka på Bauhaus. Ni som känner mig väl vet ju hur mycket jag älskar toaletter, kakel och målarfärg. Så detta jobb borde ju vara perfekt för mig (Ni som inte känner mig lika väl så är detta ironi). Iallafall tycker arbetsförmedlingen att detta jobb passar mig. Ska söka jobbet, men mest för att roa mig själv för denna löjliga parodi på jobbsökande. Ja, tydligen är jag aktuell som arbetsökande iallafall. Kan nog bero på mailet jag skickade.

Sen jag skrev in mig på den "nya" Arbetsförmedlingen har jag inte sett något nytt eller förbättrat sen jag var med där sist för över sex år sen. Det är mest information, nya papper att skriva på eller slänga i pappersåtervinningen. Det enda nya är den överambitiösa men förvirrande service som man får möta när man är där. Denna service som har brister i kommunikation mellan de anställda. Ser mest ut som en hönsgård där yra höns springer om varandra och kacklar upp namn. De verkar ständigt hungriga också. Eftersom de var mest upptagna om var de skulle äta till lunch. Får ta med en påse hönsfoder nästa gång.

Jag ser dock något positivt ur detta. Det är just att motivationen till att hitta ett jobb på egen hand stiger. Bara för att slippa denna arbetsförnedring.

Länktips:
Arbetsförnedringen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback