Förväntningar från drömfabriken

Denna sommar spottar ju drömfabriken Hollywood ut några av årets stora filmer. Allt från pirater till tonårstrollkarlar och transformbara robotor. Det känns nästan som de satsar så hårt på sommarpubliken att i höst finns inget kvar. Det som förväntas bli kioskvältarna i höst är iallafall Will Smiths sista mannen på jorden-filmen I am Legend där han slåss mot vampyer och fantasy-filmen The Golden Compass. Självklart kommer det komma lite mer smalare filmer i höst som kan vara värt att se.

Men på tal om storfilmer så är det två stycken jag verklign ser fram emot att se och de kommer inte förrän 2008. Den ena är givetvis den fjärde filmen om Indiana Jones. I maj förväntas den ha premiär och nyligen läste jag ett utalande av en av filmens producenter Frank Marshall att filmen inte kommer ha några CGI-effekter. Alltså inga dataanimationer som vi är så vana av att se idag. Anledningen är att de vill att filmen ska se gammaldags ut och ha den där matinee-b-films-andan. Jag tvivlar dock på detta utalande för har man tekniknöden George Lucas i baksätet så förväntar jag mig att filmen delvis görs med tangenbordet och av pixlar. Sen så är filmens regissör Steven Spielberg rätt duktig på att använda sig av modern teknik så att det ska se mer verkligt och gammaldags ut. Titta bara på Saving Private Ryan. Men oavsett CGI-teknik vs gammal teknik ska det bli spännande och se vad det kokat ihop denna gång.

Den andra filmen jag ser fram emot är J.J. Abrams (mannen som gav oss Lost och Alias) monsterfilmprojekt som förväntas ha premiär den 18 januari. Filmen har ingen titel ännu och heter för tillfället 01-18-08 eller Cloverfield. Det senare är bara en fejkad titel och den tidigare är ju det förväntade premiärdatument. Iallafall så släpptes det en trailer (eller en teaser) för filmen som den amerikanska publiken kunde se före Transformers och den retas ordentligt. För att se teasern klicka på denna länk:
http://www.apple.com/trailers/paramount/11808/ 

Filmen ryktas vara en korsning mellan Godzilla och Blair Witch Project. Något monster attackerar New York och till stor del av filmen får vi följa detta från några New Yorks invånares videokameror. Folks videoupptagningar från den 11 september 2001 lär funnits i åtanke. Jag ser dessa referenser och känner de rysningarna man fick då när jag ser trailern.


Kommentarer
Postat av: Vickan

Ojdå, ännu fler filmtips! Jag noterar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback