Stockholm ej i mitt hjärta

Stockholm gör mig inget gott. Trivs verkligen inte i den här staden. Jag kände det direkt när jag började närma mig Stockholms Central på eftermiddagen. Demonerna kom över mig och likt Patrick Bateman från American Psycho så satt jag med inre monologer om andra människor som rörde sig i närheten eller bodde i den här staden. Stockholms såkallade puls är ett enda stort gytter av irretation, stress och självupptagna människor. 

Det var länge sen jag kände såhär över Stockholm. Senast var faktiskt när jag bodde här på helt senast. Innan jag flyttade till Örebro. Staden som är lagom. Visst finns det irretation, stress och självupptagna människor även där men inte i samma omfång som i huvudstaden. I Örebro blev jag mer välkommen med öppna armar och folk frågade på ett intressant sätt vem man är. I Stockholm får frågan "Vem är du" en följfråga med "Vad fan gör du här",

Stockholm finns tyvärr inte i mitt hjärta. Inte fullt ut iallafall för det är inte helt hopplöst. Stan kan också erbjuda charm, nöjen och möjligheter. Sommrarna kan vara underbara då råttorna har lämnat boet och nya naiva och glada ansikten kommer hit. Sommaren gör stockholmarna lättsamma och glada. Ok, kanske inte bara stockholmarna utan detta fenomen dyker upp i hela landet. Det är ju för att årets mörka period är över och är "långt" till nästa.

Kommer iallafall vara i Örebro i sommar. Ska sitta inne och skriva min uppsats. Eller nånstans kommer jag sitta iallafall. Undrar om detta är en lögn?

Nu vill jag inte skriva mer

Glöd Plask på er

Kommentarer
Postat av: ellinor

Exakt! Jag fattar precis. Visst finns det irretation, stress och självupptagna människor här men i n t e som i Söderhamn. I örebro blev jag mer välkommen med öppna armar och folk frågade på ett intressant sätt vem man är. I söderhamn får man inte ens den frågan.

Kanske snor rubriken till ett kommande inlägg på min blogg. Söderhamn istället då alltså.

Postat av: ida

ja sthlm är väldigt speciellt. man är reserverad och otrevlig, man dras lixommed i stämmningen.

2006-05-02 @ 07:50:28
URL: http://scissors.blogg.se
Postat av: Mathilda

Jamen inte visste jag att du hade en blog! Hit kommer jag fler gånger.

Vad konstigt det är, jag har också alltid känt mig väldigt ovälkommen i Stockholm. Tills nu, när jag har kämpat mig igenom den första oviljan och faktiskt tillbringar rätt mycket tid i den staden. Även när jag inte jobbar. Nu känns det rentav som att jag är på väg in dit. För att bo alltså. Inte än, men kanske sen. Örebro i all ära - jag trivdes som fasen där och längtade tillbaka länge - men jag bor inte där längre. Och det känns. Vi är nog färdiga med varann, jag och Öret. Nu ska jag bli kompis med Sthlm istället.

2006-05-21 @ 11:17:35
URL: http://www.mathilda.kurtsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback