Gissningar och gissningar

Häromdan avslöjades årets Oscarsnomineringar. Som filmintresserad bloggar är det ju helt olämpligt att inte lägga in någon kommentar. Även om jag sett alldeles för lite av de nominerade filmerna. Många av dem har ju inte fått svensk premiär än. Och nej, jag vill inte ladda ner dem. Jag orkar inte heller lägga någon gissning på alla kategorierna.

Bästa film: Jag hoppas för allt i världen inte Atonement (Försoning på svenska) vinner. Mycket överskattad och pretentiös film. Håller tummarna för No Country for old men eller There will be blood.

Bästa manliga huvudroll: Johnny Depp nominerad igen. För ännu en kufisk roll. Tidigare blev han nominerad för sin roll i Pirates of Caribbean. Han går nog tyvärr hem lottlös denna gång med. Min gissning ligger mer på Daniel Day-Lewis. Men vill se Viggo Mortens ta emot priset för Eastern Promises.

Bästa kvinnliga huvudroll: Unga talanger är alltid kul att de nomineras. Därför håller jag tummarna för Ellen Page i Juno.

Bästa manliga biroll: Phillip Seymor Hoffman är givetvis en favorit. Men han har ju redan fått en guldgubbe. Jag tror Javier Bardem tar den med sig hem i år.

Bästa kvinnliga biroll: Jag vill se Cate Blanchett i Im not there. Där hon spelar Bob Dylan. Annars finns en till favorit här. Tilda Swinton.

Bästa regi: Står mellan bröderna Cohen och Paul Thomas Anderson. Paul borde redan fått en staty för Magnolia.

Bästa animerade film: Rattatoulie är nog en favorit. Men Persepolis är politiskt laddad. Så den lär vinna.

Bästa dokumentär: Kan Michael Moore ta hem den igen? Jag tror det. Även om Sicko inte är lika bra som hans tidigare filmer.

Nu får vi hoppas någon svensk tvkanal visar galan. Eller rättare sagt den blir av i huvudtaget. Golden Globe-galan fick ju ställas in på grund av manusförfattarstrejken.  Annars är det "lovat" en oscarsnatt här hemma hos oss.

Kommentarer
Postat av: Gustaf

intressant, vi får ta och debattera det där irl, eller kanske via msn? :P

Postat av: Jennie

Du är utmanad!

http://jenniesblogg.blogg.se/1201433151_sju_sanningar.html

2008-01-27 @ 12:45:44
URL: http://jenniesblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback