Reklam på bio

DN skriver idag att reklamen på bio har ökat kraftigt på senare år. Vilket har gjort att biobesökarna får sitta igenom längre reklaminslag. Detta har även gjort så att huvudfilmen startar mycket senare än utsatt tid. Detta är något som Konsumentverket och biobesökare kritiserar eftersom de (SF i detta fall)  inte lever upp till sin marknadsföring.

Vad DN inte tar upp i sin notis är att detta grundar sig i en konflikt inom SF. Mellan SF Media, vilka ansvarar för reklamen, och programavdelningen, vilka ansvarar för filmerna. SF Media vill att sina kunder som annonserar via bioreklam ska nå ut till så många besökare som möjligt. Därför vill de att reklamen ska starta 6-7 minuter före utsatt tid av huvudfilmen. Problemet är att reklampaketet idag oftast är rutn 15 minuter långt. Exklusive de filmtrailers som visas före huvudfilmen. Programavdelningen i sin tur vill att filmen ska starta i utsatt tid men att publiken ska hinna se filmtrailarna. I mitten av denna konflikt hamnar biobesökarna och biografpersonal.

Vi som jobbar på bio (SF) har alltid tänkt på kundservicen. Det är därför vi har gjort vårt bästa att filmen startar när det står att den ska starta. Några minuter försenat är ok. Men idag startar filmen 15-20 minuter efter utsatt tid. Många besökare gillar inte detta och vi får ta många klagomål och tyvär kan vi inte göra mycket utan att följa våra nya direktiv att reklamen ska sättas igång 6-7 minuter innan. Vi på Filmstaden i Örebro har till och med fått en "utskällning" att vi inte följde dessa direktiv. Ja, de har koll på oss eftersom reklamen sänds digitalt via nätet från Norge. Och de kan se vilken tid vi startas eftersom informationen sparas på hårddiskarna.

SF, ja det gäller dem just nu borde tänka till vad de vill ha. Nöjda kunder till reklamfilmerna eller nöjda biobesökare. Det finns tydligen mycket pengar i bioreklamen. Mer än vad det kommer in från biobesökare. Så jag förstår vilka som vinner denna konflikt.  Det märkliga är att jag trott att bioreklam inte gått hem sen reklamen dagligen finns i våra tv-apparater hemma. När jag var liten och gick på bio var det kul att se reklamfilm. Idag är det bara tröttsamt. Men tydligen finns det något värde och en målgrupp för denna sorts marknadsföring. Jag önskar bara det var lite mindre av det. Både som biografanställd och biobesökare.  

Im back baby!

Ok, nya datorn är här. Rutinerna med Pelle börjar sitta. Finns tid för en själv att sitta och skriva. Det borde betyda att denna blogg får nytt liv igen. Hoppas jag. Men med vad ska jag inleda denna comeback?

Börjar med att The Dark Knight är sommarens bästa film. Troligen  även något av det bästa man kan se i år. Heath Ledger är fantastiskt och förtjänar det beröm han fått i rollen som Jokern. Dock känns spekulationerna om att han ska få en Oscar postumt lite överdrivet. Låt honom vila i frid istället.

Något jag gjort när jag inte kunnat blogga är en massa jobb varvat med semester ute på landet. Var på marknad ute i Mullhyttan och där fann jag ett rejält fynd. En "tok" sålde ut en massa bra film för bara 10kr stycket. Det blev en hundralapp jag glatt slängde upp för jag fick dessa filmer:

* Me, Myself & Kubrick med John Malkovich där han lurar en stad att han är regissören Stanley Kubrick. Baserad på en sann historia.

* Michael Moores The Big One. En tidig Moore dokumentär där han jagar giriga storföretag.

* The Squid and the Whale. Dysfunktionell familj när det är som bäst.

* The Outsiders. Klassiker!

* Jean-Luc Godards Till Sista Andetaget (A Bout de Souffle)

* Todd Solondz Palindroms

* Pedro Almodovars Att Återvända

* John Carpenters Attack mot Polisstation 13

* Far From Heaven. Har ni inte sett den? Se den!

* Edmond med Willam H. Macy som psykopat