1001 filmer du måste se innan du dör

Har suttit och bläddrat igenom den rejält tjocka boken 1001 filmer du måste se innan du dör och av hela de 1001 utvalda filmer från 1902 till 2004 så har jag sett 376 av dem. Runt 1/3 del alltså som är måttligt imponerande eftersom jag som filmintresserad borde ha sett mer än så. De jag pinsamt inte har sett är också sånna storfilmer som Borta med vinden, Sunset Boulevard, 8½, Livet är Underbart och Ran. Men de kommer väl prickas av så småningom.

Dock blev jag besviken av att en av mina favoritfilmer inte fanns med, Charlie Chaplins Diktatorn. Kan hända att den fått lämna plats åt någon svensk film för denna svenska upplaga av boken. Men då är det kul att filmer som Fucking Åmål är med. Men Jalla, Jalla? Nja, den är bra men inget att dö för. Är väl kanske med bara för att Josef Fares fått skriva förordet.

Annars får man en massa intressanta filmtips. Tillexempel blev jag väldigt sugen på att se Paul Verhoevens filmer han gjorde i Holland innan han åkte över till Hollywood. Turkisk konfekt (1973) och På blodig mark (1977) är två filmer som behandlar förvirring kring sexuell tillhörighet och har en queerteoretisk vinkel. (båda är med Rutger Hauer i huvudrollen). Sexualitet är ett tema som ofta är intressant och något Verhoeven tog med sig till Hollywood och la in lite här och där i sina filmer så gott han kunde.

Boken i sin helhet är iallafall en av de bästa och roligaste filmguiderna jag läst. Den är skriven med kärlek till filmen och innehåller bra argument varför man just ska se de utvalda filmerna. Man håller inte kanske med om allt men jag blir glad av att bläddra genom den.

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Vilken film låg på första plats?

Postat av: Daniel

Boken är inte rangordnad som en topplista så det finns ingen på första plats. Om man nu inte ser den första utvalda filmen som först. Resan till Månen från 1903.

2007-10-21 @ 22:13:03
URL: http://dannestone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback