Det svanska spraket

Jag fascineras ofta hur vi svenskar roar oss i när folk från andra länder försöker prata svenska. Antingen skrattar vi oss åt felaktigheterna eller blir imponerande av att någon faktiskt kan språket riktigt bra. Vi kommenterar det genom att stolt dunka dem i ryggen och påstår att det där gjorde du bra, för svenskan är inte lätt att lära sig. Att vi skrattar åt andra som gör sig lustiga, eller försöker göra sig lustiga med språket är något jag skulle vilja undersöka om varför.

Lägger in ett klipp med en av mina favoritkomiker Will Ferrell som just visar detta fenomen så observera publikens reaktion. Det är från den 15 juni då han var på besök i Lunds Universitet och höll ett tal (önskar jag var där). Har har som känt en svensk fru och sommarställe här i Sverige så han försöker inleda med att imponera åhörarna med sina språkkunskaper i svenska. Detta fick mig att le lite smått  iallafall. Så jag roas väl av det nästan lika mycket då.


Kommentarer
Postat av: tina

hehe, det var ju riktigt kul... :)

2007-06-20 @ 20:25:50
Postat av: Galowitch

Will Ferrel äger på svenska ;D

2007-06-30 @ 02:23:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback