Det ska vi fira!

Var ju nationaldagen häromdagen. Varför vi egentligen firar något slag stolthet för just Sverige och att vara svensk är för mig obegripligt. För jag försöker fortfarande hitta definiationen om vad det verkligen är. Men en ledig dag tackar man ju inte nej till.

Nazister och andra "stolta patrioter" tar givetvis hand om "sin dag" och en del är ute och demonstrerar på stan. De är ju oftast emot mångkultur trots att deras åsikter och värderingar är en del av mångkulturen och den demokrati vi lever i. Det är just pågrund av demokratin de får yttra sina inskränkta värderingar. De har all rätt till det, men räkna med motstånd. För vem vill egentligen leva i en monokultur? Det och nationalism leder bara till utanförskap och det är ännu ett sätt att seperara och sortera folk i fack. Jag antar att det handlar i grund och botten om kontroll att vi föredrar (det är ju så mycket lättare) att se våra skillnader än att se vad vi har gemensamt som människor på denna planet.

Sverige är ett mångkulturellt land och har varit det ett bra tag, det är inget nytt fenomen. För mig är nämligen mångkultur lika med demokrati och det är något bra. Alla har vi olika livsstilar, smaker, bakgrunder och politiska åsikter som vi uttrycka oss i.Allt ifrån raggaren utanför Västerås till salsa-dansaren i Malmö. Att vi får ha den friheten är något som vi ska värdera och det är kanske just det vi ska fira på vår nationaldag. Att kunna se att i våra skillnader så finns det gemenskap och något intressant.

Det främsta argumentet från nationella organisationer är just att vi ska värna om svensk kutlur. Men varför kan man inte göra det samtidigt som man värnar om mångkulturen? Svensk kultur platsar väl in där också eller är vi för speciella för det? Eller det är kanske så att våran kultur är så svag och mesig att den inte kan stå emot? Möjligtvis är det så att vi blivit lite väl för mycket bombaderade med Coca-Cola och McDonalds-kultur från det där landet i väst. Men det känner jag att jag får ta upp och diskutera en annan dag så denna text inte blir lång 

Sverige"demokraterna"  i söder firade iallafall på zoo med sina vänner. Det är de som skriver det, inte jag. Tyckte det var rätt lustigt. =)
image2

Kommentarer
Postat av: a.eriksson

En sån rubrik på partiets hemsida talar ju bara för hur lite de egentligen har i skallen! Hoppas det blir folk av en del av dem tillslut också!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback