Det sjunde inseglet

Idag på eftermiddagen så visade SVT1 Det sjunde inseglet med anledning av Ingmar Bergmans bortgång. Jag trotsade det soliga vädret, kokade kaffe och satte mig för att återigen se detta mästerverk. Det är ett underbart domedagsscenario där Döden spelar en av huvudrollerna och är en film som inte kan lämna någon likgiltig. Fotot är underbart och jag älskar dialogen. Här får ni några exempel:

image8

Först två klassiker som de flesta kan.

Antonius Block: Vem är du?
Döden: Jag är döden
Antonius Block: Kommer du för att hämta mig?
Döden: Jag har redan länge gått vid din sida.
Antonius Block: Det vet jag.
Döden: Är du beredd?
Antonius Block: Min kropp är beredd, inte jag själv.

 

Antonius Block: Du fick svart.
Döden: Det passar ju bäst så. Inte sant?

 

Och sen dessa två där man tydligt ser vad Woody Allen har inspirerats av och man kan även se en kvick dialogväxling från Gilmore Girls i det hela.


Antonius Block: Genom min likgiltighet för människorna har jag ställts utanför deras gemenskap. Numera lever jag i en spökvärld, innesluten i mina drömmar och fantasier.
Döden: Och trots det vill du inte dö.
Antonius Block: Jo, jag vill.
Döden: Vad väntar du på?
Antonius Block: Jag vill ha vetskap.
Döden: Du vill ha garantier.
Antonius Block: Kalla det vad du vill.

 

Narren Skat har klättrat upp i ett träd efter fejkat sin egen död inför sällskapet då den riktiga Döden dyker upp med en såg.


Döden: Jag sågar ner ditt träd eftersom din tid är ute.
Skat: Det går inte, jag har inte tid.
Döden: Har du inte tid?
Skat: Nej, jag har min föreställning.
Döden: Den är inställd, på grund av dödsfall.
Skat: Men mitt kontrakt?
Döden: Ditt kontrakt är uppsagt.
Skat: Min familj, mina barn.
Döden: O, fy skäms, Skat.
Skat: Ja, jag skäms. Jag skäms. Finns det inga undanflykter, inga särskilda regler för skådespelare?
Döden: Nej, inte i det här fallet.

 

Imorgon visar SVT1 Sommaren med Monika klockan 14.20. Rekomenderas!


Kommentarer
Postat av: Rosita

ang. mitt inlägg med IP-adressen så var det en idiot som skrev kränkande kommentarer till mig. Och personen hade den IP-adressen.
Hoppas allt är bra med dig!
Jag är kanontrött efter Priden,
men glad också :D

2007-08-06 @ 15:09:12
Postat av: Anneth

Hej söta Danneman! Alltid skoj att läsa din blogg... Nu blev man ju lite sugen på Bergman också. Kram på dig!!! /Anneth

2007-08-13 @ 12:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback