"Stjärnorna" vinner

Gör TV4 samhället en tjänst när det väljer att visa det omåttligt populära Idol samtidigt som SVT visar antingen valdebatter eller partiledar-utfrågningar? Jag menar det klagas att det är ett väldigt lågt valdeltagande i landet, speciellt bland ungdomar. Jag kanske inte gör en vild gissning när jag påstår att de flesta väljer att titta på när talanglösa människor gör bort sig framför Idol-juryn än att se torra politiker och debattörer göra bort sig framför frågvisa journalister. Är TV4 bittra över att de inte fått vara med och sända debatterna? Verkar som de inte fått politikerna till sin kanal alls och därför lägger Idol på samma tid som något som sägs vara så "viktigt" för jävlas. Jag håller med om att det är viktigt att lyssna på våra politiker och sen göra vårt val i september men ibland är det faktiskt så trist o torrt att jag väljer se hoppfulla kids stå och sjunga och skratta åt dem som inte har någon självinsikt eller någon korrekt bild över världen i huvudtaget. Hmm detta kan man nog säga om de flesta politiker också.

Missade första halvan av TV3s lilla minidebatt ikväll med de mindre (missnöjes)partierna i landet men såg kanske tillräckligt för en kommentar. Linda Rosing gör ett tappert försök med sitt parti. All kred till henne att vilja göra sin röst hörd men hon kanske borde slipa på argumenten och framför allt våga tala ut, speciellt när hon låter sig tystas ner av gubbarna som säger håll käft åt henne. Nationaldemokraterna  var också på plats. De försökte som vanligt få ut sina främlingsfientliga och kvinnofientliga åsikter på ett sånt sätt att det inte låter fientligt. Men det skiner igenom. Speciellt om man går in på deras hemsida och granskar deras "nyheter" och inlägg. Samtliga där hade brist på sin retorik och Aschberg hade inga problem att tysta ner dem han inte ville skulle få sin talan. Den enda som visade styrka var han från Piratpartiet som bara var där för sin sakfråga. Jag överväger fortfarande att ge min röst åt dem.

Vem som vinner i höst? Jo det var en riktigt söt och talangfull göteborgstjej på Idol häromdan. Hon kommer nog långt.


Kommentarer
Postat av: Therese

TV4 har haft sina egna partiledarutfrågningar (med Jan Guillo som utfrågare bl a) och även en egen debatt mellan Göran & Fredrik. Så att de sänder Idol just precis DÅ är nog bara ett smart drag- de vet att folk hellre kollar på det tror jag =)
För övrigt var tv4s utfrågningar av partiledarna väldigt positiv i tonen jämfört med svt:s. De klankade inte ner, utan frågade istället om var partiledarna stod i olika frågor. Man fick ett mkt tydligare bild av de olika partierna, än när den där Knutsson på svt bara klankar ner och anklagar...

Postat av: Daniel

Nä nu var det ju såhär att Tv4 läste min blogg och tänkte vi kanske också borde engagera oss i valet ;).

2006-09-17 @ 16:51:08
URL: http://dannestone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback